به نام خدا
در اطراف ما انسانها، اشیاء و جانداران بسیار زیادی قرار دارد که بعضاً، آنها را روزانه میبینیم و با آنها بهنوعی ارتباط داریم و گاهی هم این ارتباط و دیدار به خاطر بعضی از شرایط مثل عدم دسترسی کامل به آنها، کمی کمرنگ میشود.
بهطور مثال، شما هرروز با موبایل سروکار دارید؛ اما سالی یکبار، نزدیک عید نوروز با ماهی قرمز سروکار پیدا میکنید و در همان ایام با او ارتباط برقرار میکنید.
منظور از ارتباط برقرار کردن یعنی تمام حواس خود را برای دیدن آن شیء به کار میبرید و بعد از دیدار میتوانید بهراحتی آن شیء موجود را توصیف کنید.
شما در روزهای نزدیک عید نوروز، یک ماهی قرمز، برای سفرهی عید خریداری میکنید و این ماهی در منزل شما در تنگ شیشهای که برایش خریداری کردهاید شنا میکند، ماهی رنگش قرمز است و اندازهاش تقریباً بهاندازه یک در خودکار است وزندگی او در آب میباشد ونمی تواند در بیرون از آب زندگی بکند؛ بنابراین آب محیط خوبی برای ادامهی زندگی اوست.
با اشیاء ارتباط داشته باشید تا به زبان عربی مسلط شوید.
این توصیف و تعریف شما از ماهی قرمزی است که خریداری کردهاید.
هر چه قدر این ارتباط و دقت شما به اشیاء اطراف خود، بیشتر و باکیفیت بیشتری باشد توصیف شما جامع و کامل خواهد بود.
ما در مسیر آموزشی زبان عربی به اشیاء اطراف خود از دو جهت نگاه میکنیم:
· جهت اول: خود حقیقت شیء بدون در نظر گرفتن شکل و صورت آن
· جهت دوم: ازنظر صورت و شمایل شیء
برای روشن شدن مطلب، مثالی خدمتتان عرض میکنم:
همهی ما در اطراف خود، توپبازی را دیدهایم و ابعاد آن را در ذهن داریم، بعضی از این توپها، در ابعاد کوچک برای بازی پینگپُنگ استفاده میشوند و بعضی هم در ابعاد بزرگ که برای ورزش بسکتبال یا فوتبال استفاده میگردند، ولی اگر دقت کنیم همهی این توپها در هر ابعادی که هستند، شکل آنها کروی است.
در این مثال، شما بهطور کامل متوجه شدید که توپبازی به شکل کروی است. در مسیر آموزش مکالمهی زبان عربی به این مثال ذکرشده از دو جهت نگاه میکنیم.
جهت اول:
توپ را بدون در نظر گرفتن صورت و شکل آن نگاه میکنیم که در این صورت حقیقت توپ را میبینیم که مثلاً اینیک توپ برای فلان بازی استفاده میشود.
جهت دوم:
در این نگاه بهجای حقیقت توپ، به شکل و صورت آن میپردازیم که متوجه میشویم صورت و شکل یک توپبازی، کروی است.
حالا این دو نگاه را باهم ادغام میکنیم و درمییابیم که یکی از مصادیق شکل کروی، توپبازی است.
انجام این عمل باعث میشود که زبانآموزان با اشیاء و هیئت و اشکال آنها درگیر میشوند و این درگیری موجب برقراری ارتباط آموزشی میگردد و نتیجهی آن این است که بعد از مدتی، زبانآموزان، اشکال هندسه را با مصادیق مختلف یاد میگیرند و در ذهن خود جای میدهند و همچنین باعث میشود زبان آموزان، اشیاء اطراف خود را ازنظر هیئت هندسی بررسی کنند و در مدتزمان اندکی بهراحتی اسمهای اشیاء اطراف خود را باصفت خاص آنها یاد بگیرد که در این صورت بهخوبی میتوانند از آنها تعریف و توصیف خوبی داشته باشند.
بخشی از صحبتهای ما با اطرافیان همین توصیف از اشیاء و اتفاقات است که این امر مایع رشد در مسیر یادگیری زبان عربی خواهد شد.
توصیف و تعریف کردن اتفاقات اطراف مایکی از مهمترین قدمها، در یادگیری زبان عربی است. اگر شما بتوانید از قوانین وصف کردن بهخوبی در جهت آموزش و یادگیری عمل کنید بدون شک، بهراحتی میتوانید بخش اعظمی از تکلم و صحبت کردن را فرابگیرید و بعد از مدت اندکی بهراحتی و روان صحبت کنید.
این دو جهت را به یاد داشته باشید و از همینالان نگاه عربی خود را به اشیاء و اطراف خود دقیق کنید، اشیاء کاربرد زیادی در یادگیری زبان عربی ما دارند، از آنها غافل نباشید.
در جلسهی بعد در مورد اهمیت توصیف کردن و کاربرد آن در زبان عربی صحبت خواهم کرد این ابزار، مهمترین ابزاری است که باید یکزبان آموز از آن آگاه باشد و بهخوبی بتواند از آن استفادهی مفیدی داشته باشد.
این مقاله ادامه دارد...