به نام خدا

دوران تحصیل و آموزش، دورانی است که اگر فعالیت علمی به‌طور دقیق و منظم عملی گردد نتیجه‌ی مطلوبی را هم برای خود زبان‌آموز وهم برای محیط آموزشی و اجتماع دارد ولی اگر نتیجه‌ی این عمل منفی باشد خسارات بسیار زیادی را به اجتماع وارد خواهد کرد. فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی و عملی بسیاری است که باید اساتید آن‌ها را بیان کرده و به همراه زبان آموزان آن‌ها را به‌طور دقیق پیاده‌سازی نمایند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های علمی مطالعه‌ی دقیق دروس با برنامه‌ریزی منظم است. در یادگیری زبان عربی مطالعه دقیق و برنامه‌ی منظم از مهم‌ترین اقداماتی است که باید یک‌زبان آموز به همراه و نظارت استاد مربوطه آن را پیاده‌سازی نماید تا بدین‌وسیله بتواند به موفقیت دست پیدا کند. در آینده در این مورد مطالبی را منتشر خواهم کرد.

«یکی از استادهای بنده در اوایل ورود به محیط آموزشی و شرکت در برنامه‌های علمی و عملی به بنده گفت که تا آخر اتمام روزبه دفتر شخصی‌اش بروم و قرار است باهم یک گفتگویی داشته باشیم تقریباً ساعت 12 ظهر بود که استاد عزیزم، بنده را در مسیر دید و گفتند تا آخر روزبه دفتر شخصی‌اش بروم.

سؤال‌های متعددی در ذهنم مطرح می‌شد و منتظر بودم تا ساعت موردنظر برسد. نزدیک‌های ساعت 6 عصر بود و با استرس زیاد به سمت محل کار استاد رفتم و بعد از کسب اجازه وارد دفتر کارشان شدم. بعد از سلام و احوال‌پرسی، ایشان سؤالی را از بنده پرسید که به نظرم این سؤال تنها سؤالی بود که در ذهنم قبل از ورود به این محل مطرح نشده بود یعنی درواقع دور از ذهنم بود.

بنده گفتند یک سؤال دارم پاسخ این سؤال را تا آخر هفته برایم بنویس.

ایشان پرسیدند: برنامه‌ی مطالعه و علمی شما چیست؟

تا این موقع اصلاً به این موضوع فکر نکرده بودم سریع پاسخ دادم که منتظر برنامه‌ی اساتید هستم؛ و در پاسخم به هم گفت که برنامه را نباید اساتید برای شما تنظیم کنند اگر شما به فکر خودتان نیستید نباید توقع زیادی از اساتید داشته باشید، اساتید وظیفه‌ی خاص خودشان رادارند که یکی از وظایف آن‌ها نظارت بر کیفیت محتوای برنامه و مطالعه و پیاده‌سازی آن‌ها است ولی شروع و استارت کار دست خود شما است که یک‌زبان آموز هستید، شما باید اولین قدم را به‌درستی بردارید ما به شما دربرداشتن این گام مهم کمک می‌کنیم ولی تمام این امر دست خود شماست که این گام را به‌درستی بردارید یا خیر؛ بنابراین بهتر است که در اولین زمان ممکن روی این گام مهم در اول مسیر آموزشی به‌طور دقیق تحقیق و تدبیر کنید تا بتوانیم با کمک هم به نتیجه‌ی مطلوب برسیم در غیر این صورت به شما قول نخواهم داد که موفق بشوید و شاید در کم‌ترین زمان محیط آموزشی را رها کنید که بدترین نتیجه برای یک‌زبان آموز این است که با خاطرات محیط آموزشی رهاشده زندگی کند. پس الآن به مدت یک هفته وقت دارید که برنامه‌ی خودتان را به بنده ارائه دهید. این برنامه باید شامل نقطه شروع و پایانی شما بعلاوه نقاط استراحتگاهی موقت شما باشد همچنین معرفی ابزارهای مفید در جهت رشد و ارتقای خودتان.»

این گفتگو ایشان به‌قدری برای من مهم بود که هرروز خدمت سایر اساتید می‌رفتم و با آن‌ها در این مورد مشورت می‌کردم و در آخر تمام مطالب و نکات اساتید را کنار هم قرار داده و بامطالعه و تحقیق شخصی، آن‌ها را ترکیب کردم و به نتیجه‌ی مثبتی رسیدم که اجازه‌ی شروع مسیر آموزشی را از هیئت‌علمی اساتید گرفتم.

این خاطره را برای شما زبان آموزان عزیز مکالمه‌ی زبان عربی بیان کردم که قبل از شروع به مطالعه و عضویت در فضاهای مختلف زیاد، اول برنامه‌ی خودتان را تنظیم کنید و بعد متناسب با این برنامه ابزارها را انتخاب کنید.

در بسیاری از شاگردان عزیزم دیده‌ام که در تلفن همراهشان نرم‌افزارهای یادگیری زیادی نصب‌شده و همچنین در فضاهای مختلف زیادی عضویت دارند که حتی یک درصد هم برای آن‌ها مفید نیست و اول روز با خود تصمیم می‌گیرند که به سراغ محتوای این فضاها و نرم‌افزارها بروند ولی آخر شب می‌شود و این تصمیم آن‌ها اجرایی نمی‌گردد.

این‌یک بیماری در محیط آموزشی است و زبان آموزان باید قبل از مبتلا شدن به این بیماری واکسینه شوند.

و حالا شما عزیز، به همین سؤال پاسخ دهید که برنامه‌ی علمی و مطالعه‌ی شما چیست؟

بهتر است نقطه‌ی شروع و پایان خودتان را معلوم کنید.

در آینده مطالبی در خصوص یکی از اصل‌های مهم در پیمودن مسیر آموزشی بیان خواهم کرد که همان روش مطالعه‌ی دقیق است و کامل‌کننده‌ی این مقاله می‌باشد.

امیدوارم این مقاله را با دقت زیاد مطالعه کرده و برنامه‌ی خودتان را تنظیم کنید.

موفق و پاینده باشید.

دانلود مقاله