به نام خدا

اخیرا متوجه شده‌ام که افرادی در وهم دانایی یک سری از قواعد و اصول زبان عربی را حذف کرده‌اند و توجیه بسیار مسخره‌ایی هم ارائه می‌دهند که می‌خواهیم زبان عربی را برای زبان‌آموزان شیرین کنیم یعنی در واقع بخش اعظمی از ساختار اصلی زبان را حذف کرده‌اند به این دلیل که با حذف این موارد زبان عربی برای زبان‌آموزان شیرین خواهد شد.

جالب است، یاد ندادن و انجام وظیفه نکردن در قبال شیرین‌کردن زبان

این واقعیت ندارد، این یک نوع کلاه برداری و فرار از مسئولیت است، هنر یک استاد و مدرس این است که ساختار اصلی زبان را انعطاف پذیر کند و با تحلیل‌ها و روش‌های مختلف و جذابی به مخاطب خود القاء نماید به طوری که طرف مخاطب جذب زبان و آموزش شود.

در ابتدا این نکته را بیان کنم که درصد قابل توجه‌ای از زبان‌آموزان علاقه‌ای به آموزش ندارند چه رسد به آموزش زبان‌عربی و مکالمه‌ی آن.

پس در وهله‌ی اول باید مبحث آموزش را برای زبان‌آموزان اثبات و علاقه‌مند به آن کنیم و در مرحله‌ی بعد زبان عربی و مکالمه‌ی آن را به شیوه ی صحیح ارائه دهیم.

هنر یک استاد و مدرس این است که ساختار اصلی زبان را در قالب‌های متنوع قرار دهد و با روش‌های مفید و جذاب به مخاطب خود ارائه دهد نه اینکه بخشی از ساختار را حذف کند، این فرار از آموزش صحیح است، این یک نوع فرار از بار مسئولیت است.

شیوه‌های تدریس، تنوع زیادی دارد و ممکن است یک یا چند نوع از این شیوه‌ها، بولد شود و دهان به دهان مخاطبان و اساتید و مشاوران آموزشی بچرخد ولی این چرخش و بولد شدن بعضی از شیوه‌های تدریس بدین دلیل نیست که این چند شیوه، ایده‌عال باشد یا حتی برای زبان عربی کارایی خوبی داشته باشد بنابراین باید هر مدرس و استاد متناسب با روحیه خود و زبان آموزانش شیوه‌های مختلفی را انتخاب کند و زبان عربی را ارائه دهد البته این نکته را فراموش نکنید که به هیچ عنوان محصور به یک نوع شیوه تدریس نشوید، شیوه‌های مختلفی را انتخاب و امتحان کنید تا به یک نتیجه خوبی برسید.

یک نکته‌ی دیگری هم اضافه کنم، برعکس عقیده‌ی بعضی از اساتید، یک مدرس در کلاس باید یک شیوه امتحان شده به دست خود را برای همه‌ی زبان آموزانش داشته باشد و برای هر شخصی در کلاس شیوه‌ی متناسب با روحیه طرف مقابل را اجرایی نماید این امر می‌طلبد که استاد به مبحث مخاطب شناسی از نوع روان و رفتار تسلط نسبی داشته باشد در واقع یک مدرس و استاد، یک روانشناس و مخاطب شناس است و با این نوع نگرش مبحث درسی خود را به طور عالی ارائه می‌دهد