به نام خدا
رکود در محیط آموزشی زبان عربی ممکن است دلایل متفاوتی را برای هر زبانآموز داشته باشد علت رکود ممکن است: مدت زمان مسافت از منزل تا موسسه آموزش باشد یا جذاب نبودن محیط آموزشی و شیوه های تدریس و یا اینکه شرایط آب و هوایی طوریست که زبان آموز حال و حوصلهی کلاس و درس و بحث را در این شرایط آب و هوایی ندارد.
نقل قول از یک دوست : ( سال پنجم ابتدایی بودم که والدینم نام مرا در کلاس زبان انگلیسی در یکی از مؤسسات نوشتند ترم های اول و دوم برایم جذاب بود و با شور و شوق در کلاسها شرکت کرده و درسها را با دقت کامل مطالعه میکردم اما کمکم به خاطر دلایلی این شور و شوق از بین رفت. تابستان شده بود و دوست داشتم شب و روز بازی های کامپیوتری کنم و کلاس زبان ساعتی بود که آن زمان بهترین ساعت برای بازی بود این دلیل و چند دلیل کوچک و بزرگ دیگر باعث شد بعد از گذراندن هفت ترم زبان انگلیسی، زبان و محیط آن را رها کنم و دیگر به سراغش نروم. این اشتیاق من در زمان کودکی به بازی کامپیوتری بیشتر از شرکت در کلاس زبان با مسافت نسبتاٌ دور و در هوای گرم در ساعت 4 عصر بود. این همان علت رکود بنده در محیط آموزشی است که نتیجه آن رها کردن زبان انگلیسی بود.)
یکی دیگر از علت های رکود، ترس از یادگیری در محیط های جمعی است. این ترس را باید از میان ببرید. بارها در شاگردانم دیده ام که سر کلاس ترس و واهمه داشتند که در مباحث جمعی شرکت کنند به همین دلیل همیشه پشت نیمکت های چوبی پنهان میشدند.
تا ترس را از میان برندارید به هدفتان نخواهید رسید.
یکی دیگر از علت های رکود در محیط یادگیری زبان عربی باور نداشتن خود است. خود را باور داشته باشید و به خودتان ایمان قلبی داشته باشید شما قطعاً میتوانید، شک به خود راه ندهید یکی از استادان عزیزم بارها و بارها به بنده و دیگر شاگردان میگفت: علامهها و نخبگان از بدوء تولیدشان علامه و نخبه نبودند بلکه به خود ایمان و باور داشتند و با تلاش و امید به هدفشان رسیدند.
یکی دیگر از علت های رکود آموزشی، نداشتن برنامه و نظم کافی است. برنامه به شما جهت میدهد و باعث نظم در آموزش میشود حتماً نیازی نیست همهی کتاب های عربی را همین امروز بخوانید. برای آنها برنامهریزی کنید و آرامآرام به مطالعه بپردازید.
و کلی علت های دیگر که همهی آنها باعث رکود در آموزش زبان عربی میشود و همهی این علتها برای زبان آموزان متغییر است.
این علت های رکود آموزشی نتیجه مصرف کردن red bull های آموزشی تقلبی است که هرکدام از این علتها بهعنوان غده سرطان در محیط آموزشی است که زبانآموز با نداشتن شناخت کافی مبتلا به یک یا چند نوع سرطان خواهد شد و این غده های سرطانی بهتدریج رشد کرده و نتیجه تلخی را برای زبان آموزان رقم خواهد زد که منجر به رها کردن محیط آموزشی زبان عربی میگردد.
حرف آخر:
وجود انگیزه باعث رشد آموزشی خواهد شد و برای تحقق این امر لازم است انگیزه صادق را از انگیزه کاذب تشخیص دهید و با انگیزه صادقانه وارد محیط آموزشی زبان عربی شوید تا به هدفتان دست پیدا کنید. سعی کنید روزانه انگیزه خود را بروز رسانی کنید و اجازه ندهید که اطرافیان با انرژی منفیشان انگیزهی شما را از بین ببرند و باعث نابودی انگیزه در محیط آموزشیتان شوند. انگیزه کلید اساسی رشد شما در محیط آموزشی است آن را نباید بهراحتی از دست داد. پس قوی و با انگیزه باشید تا به هدفتان دست پیدا کنید.
موفق و پاینده باشید.