به نام خدا
در این قسمت قصد دارم که یکی از اصلهای مهم مسیر آموزشی را برای شما عزیزان و همراهان بیان کنم.
اولین اصل در مسیر آموزش، نحوی آموزش صحیح است که شامل بسیاری از مطالب آموزنده و کاربردی است و برای زبان آموزان بسیار مفید است و باعث رشد باکیفیت آنها خواهد شد.
آموزش به این معنا نیست که تمام اطلاعات تئوری در ذهن خود را به زبانآموز انتقال دهیم بلکه آموزش صحیح این است که فعالیتهایی را در حوزه آموزشی اجرایی کنیم تا زبانآموز بتواند بهراحتی تمام مطالب تئوری را در قالب کاربردی تبدیل کند و در ذهن خود آنها را ملکه سازد و بهراحتی بتواند در مواقع لزوم از آنها استفاده نماید.
برای محقق شدن این امر یعنی آموزش صحیح در حوزه آموزشی، استاد و زبانآموز نقش مهمی در ایجاد این فرایند دارند و نمیتوان یکی از آنها را نادیده گرفت درواقع برای اجرایی شدن آموزش صحیح، استاد و زبانآموز هرکدام بهتنهایی دارای وظایفی هستند و باید به نحو صحیح آنها را انجام دهند.
فرض کنید قصد گرفتن گواهینامه اتومبیل رادارید، در ابتدا یک سری از مسائل تئوری را توسط افسر راهنمایی و رانندگی آموزش میبینید و بعدازاین مباحث تئوری وارد بحث آموزش عملی رانندگی میشوید. در این مرحله شما خود بهتنهایی پشت فرمان اتومبیل مینشینید و تمام زوایای رانندگی در دید شما قرار میگیرد و یک مربی در کنار شما نشسته و شمارا بهطور مستقیم راهنمایی میکند و این مربی بهوسیلهی پدالهای زیر پای خود سرعت اتومبیل را کنترل میکند ولی بهصورت کلی شما رانندهی این اتومبیل هستید و مسئولیت هدایت آن رادارید و باید در کمترین زمان ممکن بهطور کامل و موردقبول مربی بر رانندگی مسلط شوید.
در مثال مذکور، مربی و شما هر دو مسئولیتهایی را برای هدایت اتومبیل دارید اما هدف هدایت اتومبیل نیست، بلکه هدف یادگیری رانندگی است که با حرکت و هدایت صحیح اتومبیل شروع می شود.
در حوزهی آموزشی هم، استاد و زبانآموز هر دو مسئولیتی را بر عهدهدارند تا آموزش صحیح محقق شود. فعالیتی که در حوزه آموزشی توسط استاد شروع میشود و بهوسیلهی زبان آموزان ادامه پیدا میکند و با تدبیر استاد هدایت میشود را آموزش صحیح میگویند.
v شروع کننده آموزش: استاد یا معلم
v ادامه دهنده و مجری آموزش: زبان آموزان و دانش آموزان
v هدایت کننده آموزش: استاد یا معلم
آموزش صحیح و فعالیتی که از جانب استاد ارائه میشود شامل: آموزش انواع روشهای مفید یادگیری، مطالعه صحیح، تمرکز حواس در هنگام مطالعه و مباحثه، درک مطلب، درمان بسیاری از مشکلات زبان آموزان، اصلاح روشها و دیدگاههای اشتباه زبان آموزان و... است.
و فعالیت آموزش صحیح که از جانب زبان آموزان اجرائی میشود شامل اجرایی کردن تمام مباحث مذکور که در بخش وظایف استاد بیانشده و همچنین شرکت در تمام ابزارهای آموزشی و محیطهای آموزشی سالم، ایجاد علاقه در خود و تقویت آن و همچنین مراجعه به استاد جهت درمان بسیاری از مشکلات آموزشی ازجمله عدم درک صحیح، عدم تمرکز و ... و همچنین برنامهریزیهای مفید و طبقهبندی کارهای شخصی و درسی و ارائه نظرات و دیدگاهها نسبت به مطالب ارائهشده از جانب استاد و ... است.
با هماهنگ شدن و اجرائی کردن وظایف استاد و زبان آموزان در
حوزه آموزشی اولین اصل که آموزش صحیح است تحقق پیدا میکند. اگر آموزش صحیح ایجاد
شود، یادگیری برای زبان آموزان خیلی آسان و باکیفیت خواهد بود.
امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. موفق باشید.