به نام خدا
در قسمت قبل به چند سؤال اشاره کردم و شاید فکر کردهاید که میخواهم در این قسمت پاسخ سؤالات را بدهم و بعد از گفتن پاسخها، مشکل برطرف شده و همه میتواند بهراحتی زبان عربی را یاد بگیرند ... نه خیر اینطور نیست.
مشکل به دست بنده و دیگر اساتید زبان عربی حل نمیشود. این مشکل در وهلهی اول باید خود زبانآموز آن را حلوفصل کند و سپس برای ادامه درمان، اساتید، زبانآموز را همراهی میکند تا زبانآموز بتواند بهخوبی مشکل را در خود برطرف کند.
مشکل اساسی عدم انگیزه در زبان آموزان است. زبان آموزان در لحظهی ورود به محیط آموزشی خیلی شاد و سرحال هستند و دائماً به کلاس و درس و بحث فکر میکنند؛ اما بعد از گذشت چند روز، چند هفته یا چند ماه این قضیه برعکس شده و زبانآموز بابی حوصلگی بهطوریکه کیف دوشی خود را به زمین میکشد و خِشخِشکِشان به سمت کلاس حرکت میکند و با یکنفس عمیق از درد و رنج بر سر جای خود مینشیند تاکمی به درس گوش دهد.
وجود انگیزه داروی شفابخش است و عدم آن مشکلساز و رنجآور است.
انگیزه چیزی نیست که مغازه سر کوچه بفروشد بلکه در درون شما وجود دارد. انسان مثل یک قطار در دهه 1800 است در آن زمان قطار با زغالسنگ حرکت میکرد اگر زغالسنگ بهموقع در درون کوره ریخته نمیشد از شدت حرکت قطار کاسته میشد تا کمکم منجر به توقف قطار میگردید. انگیزه هم مثل زغالسنگهای مرغوب برای زبانآموز عمل میکند بنابراین یادتان نرود حتماً باید درون کوره آموزشی خود، زغالسنگ بریزد.
یادتان باشد انگیزه را باید ایجاد کنید، انگیزه را باید تقویت کنید.
انگیزه طیف عظیمی از رفتارهای ما را در اجتماع و آموزش شکل میدهد بهطور مثال یکزبان آموز در بیستوچهار ساعت حداقل چهار ساعت را وقت درس خواندن و یادگیری صرف میکند، یعنی انگیزهی این زبانآموز در یادگیری فقط به مقدار چهار ساعت است حالا این مقدار راکمی افزایش میدهیم یکزبان آموز در بیستوچهار ساعت هشت ساعت را برای یادگیری زبان عربی وقت صرف میکند در اینجا معلوم میشود که این زبانآموز انگیزه زیادی برای یادگیری دارد.
در سالهای گذشته یک روز با دوستانم به یک مکان تفریحی رفته بودیم. در آنجا بنده از زبان عربی به شیوههای مختلفی صحبت کردم در این میان حواسم به یکی از دوستانم که نامش ابراهیم بود جلب شد؛ دیدم ابراهیم در فکر عمیقی فرورفته است. بعد از دو روز، ابراهیم به تلفن همراهم زنگ زد و گفت که یک موسسه زبان عربی نزدیک منزلشان پیداکرده و قرار است سر ماه در کلاسهایش شرکت کند بنده هم او را تشویق کردم و گفتم این کار خوبی است، اما متأسفانه ابراهیم تابهحال بعد از گذشت سالها اصلاً سمت مؤسسات عربی نرفته است. شاید خندهدار به نظر بیاید اما اینیک مشکل جدی در زبان آموزان است. در یکلحظه، تصمیم به یادگیری میگیرند و در لحظهی بعد تصمیم دیگری را اتخاذ میکنند و تصمیم اول را بهطور کامل فراموش میکنند.
واژه انگیزه دارای نکات مثبتی است؛ و انرژی زبانآموز را برای یادگیری افزایش میدهد.
واژهی انگیزه به عواملی برمیگردد که رفتارهای هدفمند فرد را تعیین و آنها را آغاز و در طول مسیر هدایت میکند و به آنها تداوم میبخشد.
در کتاب بهترین راه و روشِ تسلط بر مکالمه زبان عربی فصیح به این نکته اشاره کردم که انگیزه محافظِ علاقه است. انگیزه علاقه را تقویت میکند؛ و به راه و روش، جهت مثبتی میدهد و شمارا کمک میکند تا به هدفتان برسید.
نگاه کنید... انگیزه با ناامیدی و یأس، غریبه است.
هرکسی که تاکنون در زندگی خود هدفی داشته است احتمالاً میداند که فقط تمایل داشتن برای کاری، واقعاً کافی نیست. برای دستیابی به هر هدفی باید توانایی پافشاری و استقامت در برابر موانع را داشته باشیم و باوجود مشکلات به کارمان ادامه دهیم. هر کاری موانع زیادی دارد برای بعضی از این کارها موانع سختتر و محکمتر است و برای بعضی از کارهای دیگر موانع، راحتتر است ولی موانع در تمامی کارها وجود دارد. در یادگیری و آموزش زبان عربی هم موانع زیادی وجود دارد که با شناخت این موانع خیلی راحت میتوانید از آنها عبور کنید. در روزهای آینده مانعهای آموزش زبان عربی را بهطور تفصیلی بیان خواهم کرد؛ اما کلید اساسی عبور از این موانع، وجود انگیزه کافی است که برای تحقق انگیزه مرغوب سه جزء مهم وجود دارد که در مقالهی بعدی آن را بیان میکنم
موفق باشید
این مقاله ادامه دارد...