به نام خدا
زبانآموزانی که در مسیر آموزش زبان عربی هستند در یک دوره از آموزش، مانند یک تاجر در بازارهای کُتُبِ آموزشی قدم میزنند و به دنبال یک سری از کتابها میگردند و فکر میکنند با خریدن آن کتابها، میتوانند سطح علمی زبان خود را افزایش دهند.
خیلی از این زبان آموزان ناخواسته و با یک ذوق عجیب و گذرا در یک روز، تاجر میشوند و در بازار کتاب، ساعتها، کتابها را بررسی میکنند و بهترین کتابها را خریداری میکنند.
در این پست میخواهم در مورد این ذوق و علاقه زبان آموزان صحبت کنم.
شاید شما هم قبلاً به این ذوق رسیده باشید یا اینکه در آینده به آن خواهید رسید.
به عقیده بنده در مسیر یادگیری زبان عربی، زبان آموزان باید یک تاجر نه به معنای تجارت خریدوفروش کالا، بلکه به معنای جذب اطلاعات مفید باشند. شاید تاجر واژه خوبی برای این مضمون نباشد ولی از ارتباط میانی جذب کالا و فروش آن به اشخاص استفاده کردم و بر اصل زبانآموز تطبیق دادم که زبانآموز، مطالب زبان عربی را دریافت میکند و بعد از گذشت زمان، این زبان را در قالبهای مختلف به اشخاص علاقهمند در این مسیر، یا بهعنوان هدیه برای کمک یا در جهت فروش و کسب درآمد میدهد.
زبانآموز باید یک تاجر به این معنای گفتهشده باشد یا بهتدریج در مدتزمانی خود را به این معنا نزدیک کند.
خرید و جذب اطلاعات به این معنا نیست که بهترین اطلاعات موجود را جذب و خریداری کنیم بلکه گرفتن و خرید اطلاعاتی که موردنیاز زبانآموز است می باشد و این در اولویت خرید قرار دارد؛ یعنی اطلاعاتی که باعث یک جهش مثبت در مسیر یادگیری میشود نه صرفاً اطلاعاتی که فقط در حوزه عربی نوشتهشده و هیچ کاربردی در عالم واقع ندارد و ممکن است در یک چارچوب تبلیغاتی هم قرارگرفته باشد.
این یعنی:
یکی از کارهایی که زبان آموزان عربی در بازار دارند، جستجوی بهترین محصول آموزشی است. یا این محصول را پیداکرده و خریداری میکنند و یا به حالت خسته و افسرده به منزل برمیگردند.
خرید بهترین محصول، خیلی عالی است اما مهم این است که این محصول چه قدر باعث رشد علمی شما میشود. منظورم از رشد علمی این نیست که به تئوریها اضافه کند بلکه مطالبی باشد که بهصورت کاربردی استفاده شود و این درگیری رابین علم و زبانآموز ایجاد کند.
خیلی از مطالب شاید در ظاهر علمی باشد اما هیچ ارتباطی رابین کلمه و زبانآموز ایجاد نمیکند و خرید آن اصلاً و ابداً توصیه نمیشود.
وجود چنین تفکری که بهترین محصول بازار را بخریم کمی در نگاه اول گمراهکننده است. یک تاجر باید کمی زرنگ باشد.
یکزبان آموز باید برای ارتقاء سطح علمی خود از منابع معتبر و محصولات کاربردی و مفید، حتی خرید یک بروشور دوصفحهای استفاده کند.
اینکه زبان آموزان فقط به یک محصول بسنده کنند، قطعاً رشد چشمگیری نخواهند داشت بلکه باید محصولات آموزشی را طبق اولویتبندی ازنظر کاربرد آن در عالم واقع خریداری کنند و حتی از یک محصول چند برگی که در در این مسیر است دریغ نکنند.
بنابراین یک تاجر خوب، باید دید وسیعی در خریدن محصولات داشته باشد و همهی محتوای محصولات را در نگاه خود جمع کند و سپس طبق کاربرد آنها، طبقهبندی نماید و محصولات را خریداری کرده و از همهی آنها در این مسیر استفاده کند.
پس عزیزان، زبان آموزان، تاجران زبان عربی
در خرید محصول حساس نباشید. محصولاتِ کاربردی را خریداری کنید ولو برای آن هیچ تبلیغی نباشد.
مثلاً شاید نتیجه علمی خریدن یک جمله کاربردی که احدی به آن نگاه نمیکند بهتر و مؤثرتر از خریدن یک محصول با محتوای بسیار باشد. بنابراین از کنار هیچ مطلب کاربردی، بیهوده عبور نکنید...
مهم تبلیغات نیست مهم کاربرد آن محصولات در مسیر یادگیری است...
موفق و پاینده باشید.